Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond, gevarieerd te eten en dien je rekening te houden met bepaalde producten die vermeden moeten worden. Hieronder hebben wij een aantal belangrijke tips opgeschreven. Kijk ook op voedingscentrum.nl voor het totale overzicht.

Gerookte kant en klare vis uit de koeling en rauwe vacuümverpakte vis worden niet geadviseerd te eten.

Heb jij een kattenbak thuis of houd jij van tuinieren? In de uitwerpselen van (jonge) katten kan toxoplasmose zitten. Toxoplasmose kan schadelijke gevolgen hebben voor jouw baby. Verschoon de kattenbak liever niet en als je in de tuin gaat werken trek handschoenen aan en was jouw handen zorgvuldig.

Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Do’s:


  • Drink 1,5 tot 2,0 liter per dag.
  • Eet 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag.
  • Melkproducten, vlees(vervangers), vis en ei zijn goed voor de zwangerschap en zitten boordevol eiwitten.
  • Slik tot de tiende week van de zwangerschap foliumzuur (vitamine B11).



Dont’s:


  • Drink geen alcohol gedurende de zwangerschap.
  • Probeer niet meer dan 1 kop cafeïne houdende dranken per dag te drinken.
  • Was rauwe groente en fruit goed! In ongewassen groente en fruit kunnen ziekteverwekkers zitten, zoals toxoplasmose, wat dient te worden vermeden in de zwangerschap.
  • Eet geen kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (au lait cru). In rauwe melk kan de listeria bacterie zitten. Deze bacterie kan schadelijke gevolgen hebben voor jouw baby. Melkproducten die gepasteuriseerd zijn, kun je wel gebruiken zonder risico’s.
  • Eet geen rauw of rosé gebakken vlees. Denk hierbij onder andere ook aan filet american en ossenworst.
  • Eet geen lever in de zwangerschap. Een product waar lever in is verwerkt mag eenmaal per dag gegeten worden. In lever zit vitamine A. Teveel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben.
  • In de zwangerschap hoef je niet voor twee te eten.

Verloskundigcentrum Velsen e.o.

Telefoon 023 5201205      E-mail verloskunde@velserbroek.info