Pijnstilling

Elke bevalling doet pijn, maar door de pijn maakt het lichaam endorfinen aan, wat een lichaamseigen pijnstilling is. Hieronder hebben wij de verschillende pijnstillende mogelijkheden beschreven. Heb je hier vragen over, vraag deze gerust op het spreekuur.

Niet medicamenteuze pijnstilling
Er zijn verschillende manieren om de pijn te verzachten zonder medicatie:

• Belangrijk bij een bevalling is ontspanning en vertrouwen in het eigen lichaam, zodat de endorfinen hun werk kunnen doen.
  • Het deelnemen aan een zwangerschapscursus kan helpen bij het vinden en ontwikkelen van ontspanning, innerlijk vertrouwen en ademhalingstechnieken.
  • Warmte zorgt ervoor dat spieren beter ontspannen en verlichten. Denk hierbij aan een warme douche of bad, een warme kruik of massage. (Bij gebroken vliezen, zonder weeën wordt een bad afgeraden. Bespreek dit vooraf met ons).
  • Het Tensappartaat, is een manier om door lichte stroomstootjes de pijn te verzachten. Mocht je hier interesse in hebben, vraag ons ernaar.

Medicamenteuze pijnstilling
Mocht de pijn ondragelijk zijn, dan zijn er verschillende soorten medicinale pijnstillingsmethoden. Voor deze vorm van pijnstilling moet je naar het ziekenhuis en dragen wij de zorg over.

De verschillende soorten pijnstilling en opties kunnen per situatie en per cliënt/ barende vrouw verschillen. De verschillende opties en de voor- en nadelen van pijnstilling zullen uitgebreid worden besproken. Voorafgaand aan het toedienen van de pijnstilling zal de conditie van de baby zorgvuldig worden bekeken, dit wordt d.m.v. een CTG (hartfilmpje) gedaan, wat gemiddeld 45 min duurt. Houdt er daarom rekening mee dat het soms een uur duurt voordat de pijnstilling wordt toegediend.

Soorten medicamenteuze pijnstilling:

• Pethedine: dit is een injectie met een vorm van morfine.
  • Remifentanil: dit is een infuuspompje waarmee je zelf de dosis pijnstilling toedient.
  • Ruggenprik (epiduraal): Hierbij wordt door middel van een prik tussen de ruggenwervels een verdovend middel ingebracht.

Voor meer informatie: www.knov.nl.

Verloskundigcentrum Velsen e.o.

Telefoon 023 5201205      E-mail verloskunde@velserbroek.info