Kraambedkwaaltjes

Pijntjes en kwalen in kraamtijd.

Tijdens het kraambed kun je te maken krijgen met kraambedkwaaltjes.
Hieronder staan er een aantal beschreven.

Naweeën

Naweeën zijn pijnlijke krampen van de baarmoeder, waardoor de baarmoeder zich samentrekt en geleidelijk kleiner wordt. Tegen de pijn van naweeën mag je 6 (=3×2) paracetamol per 24 uur innemen.

Bloedverlies

Bloedverlies na de bevalling en in het kraambed is normaal. Het is de eerste twee dagen helderrood en neemt daarna langzaam af.

Ruim bloedverlies: de eerste twee dagen na de bevalling kan het bloedverlies gelijk zijn als een hele heftige menstruatie, helder rood, met stolsels. Als je meer dan twee vuistgrote stolsels verliest en/of het kraamverband is binnen een halfuur volledig vol met bloed, neem dan contact met ons op.

Plassen

De eerste dagen na de bevalling is het soms moeilijk om de blaas goed te legen en voel je soms geen aandrang tot plassen. Het is echter wel belangrijk om iedere drie uur naar het toilet te gaan om te proberen, te plassen. Plassen kan pijnlijk en branderig zijn door beschadigingen/ wondjes of hechtingen. Spoel daarom tijdens het plassen met water of plas onder de douche. Drink minstens 1,5 liter vocht per dag, hierdoor is de urine minder geconcentreerd en zal het plassen minder pijn doen.

Binnen 6 uur na de bevalling is het van belang dat je hebt geplast. Als dit niet lukt, neem dan contact met ons op.

Ontlasting

Na de bevalling kan het spannend zijn om voor het eerst naar het toilet te gaan voor ontlasting. Zorg ervoor dat de ontlasting zacht blijft en er geen obstipatie ontstaat, zie voor tips obstipatie. Mocht het nodig zijn dan is het mogelijk om via de huisarts of apotheek medicatie/ middelen tegen obstipatie te krijgen.

Aambeien

Aambeien zijn uitgerekte en opgezette bloedvaatjes aan de binnenkant van de endeldarm, vlak voor de anus. Aambeien kunnen jeuken en een branderig of schrijnend gevoel geven. Advies: probeer obstipatie te voorkomen, vermijd extreem persen tijdens de ontlasting, gebruik warme compressen of masseer de aambeien met zalf (zoals vaseline of curanol). Er zijn ook verschillende medicinale zalven verkrijgbaar via de huisarts of de apotheek.

Stemmingswisselingen

Na de bevalling veranderd de hormoonhuishouding in het lichaam. Hierdoor kunnen er lichte stemmingswisselingen en een veranderde gemoedstoestand ontstaan. De vierde dag na de bevalling is vaak het moment dat de emoties opspelen, dit wordt liefkozend ‘kraamtranen’ genoemd. Deze kraamtranen kunnen een teken zijn van een ‘postpartum blues’. Deze ‘blues’ komt voor bij 50-70% van de kraamvrouwen en wordt als normaal gezien.

Stuwing

Vrijwel alle kraamvrouwen krijgen te maken met stuwing van de borsten, ongeacht of zij borst- of kunstvoeding geven. Toch wordt heftige stuwing meer gezien bij vrouwen die borstvoeding geven. Stuwing wordt veroorzaakt door een vergrote doorbloeding van de borsten en door de aanmaak van melk. Als de melk niet wordt verwijderd, worden de borsten groot en pijnlijk gespannen. Vaak is de stuwing op de vierde of vijfde dag het heftigst en duurt dit ongeveer twee dagen. Door stuwing kan er een temperatuursverhoging ontstaan.

Mocht jij andere pijn ervaren of ergens last van hebben?
Neem contact met ons op en we helpen je graag.

085 0797080 Praktijk
085 0797082 Spoed

info@verloskundigcentrumvelsen.nl

Locaties Praktijk

Locatie Velserbroek
Locatie IJmuiden I
Locatie IJmuiden II
Locatie Santpoort

Aanmelden

Meld online je zwangerschap bij onze praktijk aan.

Privacyverklaring