Zwangerschapsklachten

Klachten en ongemakken.

Een zwangerschap kan ongemakken met zich meebrengen.
Hieronder staan een aantal veelvoorkomende klachten beschreven.

Misselijkheid

Misselijkheid begint meestal rond zes weken en is het sterkst bij 8 a 9 weken. Bij ongeveer 16 weken is de misselijkheid bij de meeste zwangeren verdwenen. Advies bij misselijkheid en overgeven: op bed een licht ontbijt nemen en daarna nog even blijven liggen. Eet meerdere keren per dag kleine, lichte maaltijden. Vermijd vet, sterk gekruid voedsel en geuren die prikkelend werken. Drink voldoende, minstens 1,5 liter vocht per dag.

Als je zo veel overgeeft, dat je bijna niets meer binnenhoudt, neem dan contact op met ons.

Vaak plassen

Vaker plassen tijdens de zwangerschap heeft verschillende oorzaken. Door hormoonverandering en toename van de hoeveelheid bloed in het lichaam, neemt de productie van de nieren toe. Hierdoor produceert je lijf meer urine. Ook neemt de groeiende baarmoeder ruimte in van de blaas, waardoor deze minder kan uitrekken en dus sneller vol zit. Tijdens de zwangerschap kunnen de volgende klachten wijzen op een blaasontsteking: onderbuikspijn, pijn in de onderrug, branderige pijn bij het plassen, zeer geconcentreerde of troebele urine.
Neem bij twijfel contact met ons op. Het controleren van de urine kan bij de huisarts.

Obstipatie (verstopping)

De belangrijkste oorzaken van verstopping en harde ontlasting bij zwangere vrouwen zijn hormonale veranderingen, verminderde lichaamsbeweging, druk van inwendige organen en veranderde bloedsomloop. Advies: drink minstens 1,5 liter vocht per dag, voldoende lichaamsbeweging minstens een half uur per dag, eet vezelrijk voedsel, groenten, fruit, peulvruchten, gedroogd fruit als: pruimen.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding kan toenemen in de zwangerschap. Normaal gesproken is afscheiding reukloos, slijmerig tot waterig dun. Neem contact met ons op als je last hebt van vaginale jeuk of verandering opmerkt aan de vaginale afscheiding, zoals een andere kleur, geur of samenstelling. Wij zullen je dan doorverwijzen naar de huisarts.

Rugklachten/bekkenpijn

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van rugpijn. De pijn ontstaat door de houdingsverandering als gevolg van de groeiende baarmoeder, grotere beweeglijkheid van de bekkengewrichten onder invloed van hormonen en door verweking van de banden.

De bekkenpijn bemoeilijkt soms het normaal functioneren. Hierbij is een goed evenwicht tussen voldoende rust en voldoende lichaamsbeweging van belang.

Ons advies: Maak een afspraak bij een fysiotherapeut/bekkentherapeut, zie ons ons overzicht cursussen.

Bandenpijn

Rond de 20ste week van de zwangerschap groeit de baarmoeder snel, hierdoor komt er spanning te staan op de banden. Bandenpijn voel je meestal in je liezen, maar ook in de lage rugstreek bij je stuitje. Het kan bovendien een uitstralende pijn veroorzaken in je bil en bovenbenen. Het is een normaal verschijnsel en kan geen kwaad.

Duizeligheid

Duizeligheid en soms flauwvallen kunnen verband houden met daling van de bloeddruk die normaal is in de zwangerschap. Duizeligheid kan ook veroorzaakt worden door hyperventilatie of een te laag suikergehalte (eet heel regelmatig kleine beetjes). Duizeligheid kan ook ontstaan als je tijdens de zwangerschap plat op de rug, op een harde ondergrond ligt. Hierdoor kunnen de grote vaten bekneld raken. Dit kan voorkomen worden door zijligging of door een kussen te gebruiken, zodat je niet volledig plat ligt.

Bloedverlies

Bloedverlies in de zwangerschap komt vaak voor, vooral tijdens de eerste drie maanden. Vaak is het bloedverlies onschuldig en stopt het vanzelf. Het bloedverlies kan verschillende oorzaken hebben, zoals de innesteling van de vrucht of een wondje op de baarmoedermond. Het bloedverlies kan ook optreden na het vrijen of na harde ontlasting. Soms kan het bloedverlies komen door een miskraam. Neem contact met ons op indien jij ongerust bent of als het bloedverlies ruim is.

Kijk voor meer informatie en overige klachten op deverloskundige.nl.

085 0797080 Praktijk
085 0797082 Spoed

info@verloskundigcentrumvelsen.nl

Locaties Praktijk

Locatie Velserbroek
Locatie IJmuiden I
Locatie IJmuiden II
Locatie Santpoort

Aanmelden

Meld online je zwangerschap bij onze praktijk aan.

Privacyverklaring